- کانون تبلیغاتی نسبت طلایی
- بسته بندی

طراحی بسته بندی محصولات
در دنیای پر رقابت امروز، جایی که محصولات متعددی روی قفسه فروشگاه ها و پلتفرم های آنلاین برای جلب توجه مصرف کنندگان رقابت میکنند، اهمیت طراحی بسته بندی را نمی توان نادیده گرفت. بسته بندی صرفا پوششی محافظ برای محصول نیست، بسته بندی نقش سفیر برند را داشته و بازاریاب خاموش محصول شماست.
بسته بندی می تواند با مشتریان بالقوه ارتباط گرفته و در نهایت بر تصمیمات خرید آنها تاثیر گذارد پس نقشی فراتر از محافظت از محصولات داشته و به عنوان یک ابزار قدرتمند بازاریابی برای برند عمل می کند.
طراحی بسته بندی چیست؟
ابتدا باید طراحی بسته بندی را تعریف کنیم. به فرایند خلق نمای بیرونی و جنبه های کاربردی برای بسته بندی یک محصول اشاره دارد. این فرایند شامل انتخاب نوع متریال، طرح های گرافیکی، رنگ، تایپوگرافی و طرح بندی مناسب برای ایجاد یک ماهیت بصری جذاب و به یاد ماندنی از محصول است. هدف نهایی طراحی بسته بندی، تمایز محصول از رقباست.
اصول طراحی بسته بندی
اصول طراحی بسته بندی جنبه های مختلفی را در بر می گیرد؛ از زیبایی شناسی گرفته تا کارکرد بسته بندی. با رعایت و گنجاندن این اصول در طراحی بسته بندی محصول می توانید یک بسته بندی خاص و به یاد ماندنی ایجاد کنید.
سه پرسشی که قبل از شروع فرایند طراحی بسته بندی باید مطرح کنید.
1-محصول چیست؟
2-مخاطب هدف آن کیست؟
3-مخاطب هدف چطور محصول را خریداری می کند؟
نقش مهم بسته بندی در برند سازی
با طراحی بسته بندی، برندها هویت خود را به نمایش می گذارند. رنگها، فونتها و طرح های گرافیکی مورد استفاده در بسته بندی می توانند در ذهن مصرف کننده ماندگار شوند و ارتباطی عاطفی با مصرفکنندگان برقرار کنند.
خلق یک برداشت اولیه قوی
در یک بازار پر رقابت، خلق برداشت اولیه بسیار مهم است. طراحی بسته بندی اولین نقطه تماس بین مصرف کننده و محصول است و یک بسته بندی چشم نواز و منحصر به فرد می تواند فورا توجه فرد را به خود جلب کرده و خریداران بالقوه را وادار به کاوش بیشتر کند.
شناخت و یادآوری برند و کمک به برجسته شدن در میان جمعیت
ایجاد شناختی قوی از برند، حیاتی است. طراحی بسته بندی جذاب و منسجم حس آشنایی را ایجاد می کند و شناسایی محصولات شما را برای مشتریان آسان تر می کند. وقتی خریداران بتوانند بدون هیچ زحمت و تلاشی برند شما را به خاطر آورند، به نقطه عطف قابل توجهی در شناخت برند دست یافته اید.
درک روانشناسی مصرف کننده
طراحی بسته بندی موثر، روانشناسی مصرف کننده را در نظر می گیرد. رنگ ها، فونت ها و تصاویر، احساسات خاصی را برمی انگیزند و بر تصمیمات خریدار تاثیر می گذارند.
بازتاب هویت و ارزش های برند
طراحی بسته بندی شما نباید فقط صرفا زیبا باشد. بلکه باید بتواند هویت و ارزش های برند شما را منعکس کند. شناخت مخاطبان هدف و طراحی مناسب با سلایق و انتظارات آنها، می تواند ارتباط عاطفی بین مصرف کنندگان و برند شما را تقویت کند.
حفاظت از محصول
طراحی بسته بندی باید ایمنی و حفاظت از محصول را هنگام حمل و نقل و انبار شدن تضمین کند. بنابراین متریال جعبه بسته بندی برای حفظ و نگهداری محصولات باید از مقاومت و دوام بالایی برخودار باشد.
تمایز و برجستگی
طراحی بسته بندی فرصتی عالی برای به نمایش گذاشتن نقاط فروش منحصر به فرد شما (USP) را ارائه می دهد. برجسته کردن مواردی که محصول شما را از دیگران متمایز می کند، می تواند بر فرآیند تصمیم گیری مشتری تاثیر بگذارد و شانس اینکه مشتری محصول شما را نسبت به دیگران انتخاب کند، افزایش دهد.